Benvinguda a l’estudiantat d’arreu del món

ANNA BOLUDA. Fotos: Miguel Lorenzo. Són més de dos mil cinc-cents estudiants i estudiantes carregats de ganes i d’il·lusió. Acaben d’arribar a València per a passar un semestre o el curs sencer –en el segon semestre n’arribaran encara més– i, de moment, toca situar-se. Això és el que han tractat les sessions de benvinguda a càrrec del Servei de Relacions Internacionals i Cooperació els primers dies de setembre. Un paquet de documentació i una xarrada informativa els han ajudat a posar els campus en el mapa de la ciutat i a localitzar els aularis, les biblioteques o els serveis administratius de cada facultat. També se’ls ha informat de com fer la matrícula i dels serveis i programes que tenen a l’abast, des d’activitats esportives als cursos d’idiomes o el projecte Escena Erasmus. Les ganes per traure el màxim profit a la seua estada a la Universitat ja les porten de casa. “És, sens dubte, una ocasió única per a obrir-me la ment”, diu Li Lu, que ve de ShanDong (Xina) i passarà sis mesos estudiant Economia. “I també per a gaudir de l’aire tan net que hi ha ací i de viure a prop de la mar”.

Filologia i Economia: facultats amb més mobilitat

La Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació és, amb prop de set-cents alumnes, la que més estudiantat internacional rebrà aquest principi de curs, sobretot en els graus de Llengües Modernes i d’Estudis Hispànics. També en són molts a la Facultat d’Economia, amb més de sis-cents cinquanta estudiants i estudiantes, especialment dels graus de Negocis Internacionals i Direcció i Administració d’Empreses, tot i que sovint busquen combinar les seues titulacions i la millora de la llengua. “A mi m’interessa aprendre sobre l’economia valenciana i l’espanyola, i també millorar el meu nivell d’espanyol”, diu Rosita van Ryn, que ve dels Països Baixos i està un poc espantada amb la calor però molt contenta perquè troba que la gent l’ajuda a expressar-se en castellà. El seu compatriota i company en el Grau de Negocis Internacionals, Olau van der Lans, diu que de moment tot és millor del que li havien explicat, i això que va triar la Universitat de València precisament per les bones referències que té. És la mateixa raó que explica Lii Tomberg, d’Estònia, estudiant d’Administració i Direcció d’Empreses: “Tot el que em deia la gent que ja havia vingut era positiu, i per això vaig escollir aquesta universitat”.

Les facultats de Dret, Medicina i Odontologia, Farmàcia i Geografia i Història reben també un nombre important d’estudiantat internacional.

Varietat de procedències

La majoria d’aquests estudiants i estudiantes ve a través del programa Erasmus: més de mil huit-cents aquest inici de curs, el huitanta per cent de tot l’estudiantat de mobilitat. Amb aquestes xifres la Universitat de València es consolida com la tercera universitat europea en la recepció d’alumnes Erasmus, només per darrere de Granada i Bolonya. Per això les procedències més habituals són de dins de la Unió Europea, sobretot d’Itàlia, amb més de quatre-centes vint persones, Alemanya, per damunt de tres-centes huitanta, França, amb prop de dues-centes cinquanta, i el Regne Unit, amb unes cent cinquanta. Enguany, a més, s’hi sumen els primers becats del nou programa Erasmus no comunitari, que finança directament la Universitat de València i que en aquest primer semestre ha beneficiat una vintena d’estudiants d’Albània, Rússia o Bòsnia-Hercegovina, entre altres països.

D’altra banda, a través del Programa Internacional han arribat també estudiants i estudiantes de més enllà de les fronteres europees, tant d’Estats Units, Canadà i diversos països sud-americans com de procedències menys habituals, com ara Barbados, Camerun, Nigèria, Líbia, Afganistan, Hong-Kong, Taiwan o Corea del Sud. Dins de l’estudiantat de mobilitat també han arribat els beneficiaris del programa Sicue, procedents d’altres universitats espanyoles.

Pel que fa a les proporcions per sexes, es manté la preeminència de dones, amb prop d’un setanta per cent del total de l’estudiantat nouvingut.