‘Puja per les escales’ per a estalviar energia i cremar calories

ANNA BOLUDA. Fotos: Miguel Lorenzo. El consum energètic dels ascensors suposa entre un dos i un cinc per cent del total de l’electricitat que es gasta anualment a la Universitat de València. Pot semblar una minúcia, però amb una factura global de sis milions d’euros qualsevol percentatge representa un cost important. Substituir la comoditat dels elevadors per uns trams d’escales a peu té, a més, beneficis per a la salut. I per a conscienciar de tot això s’ha posat en marxa la campanya Puja per les escales. “La Universitat compta amb moltes mesures per a retallar el consum energètic pel que fa a les instal·lacions, la substitució de llums o la producció fotovoltaica, però continua faltant la conscienciació de la comunitat universitària”, indica Alberto de la Guardia, tècnic superior de medi ambient del Servei de Prevenció i Medi Ambient de la Universitat de València.

Descarteu l’ascensor a tantes calories per escaló

La campanya consisteix en dos tipus d’adhesius que s’apeguen en terra i en les escales. Per una banda, s’han posat enganxines en forma de petjada que indiquen el camí cap a les escales de cada edifici. “La idea és que just en el moment en què es planteja la disjuntiva d’anar cap a l’ascensor o cap a les escales siga fàcil localitzar-les, perquè molts edificis semblen estar dissenyats per anar directament cap als ascensors. Això és un error de concepció de l’edifici que ara mirem de corregir amb aquestes indicacions en el terra. D’aquesta manera, a més, es pretén que els ascensors s’utilitzen realment per al que han sigut dissenyats: per a pujar amb càrregues i per a les persones amb mobilitat reduïda”, explica Alberto de la Guardia.

Les altres enganxines reflecteixen el número de calories emprades en cada tram d’escala, a raó de 0,182 quilocalories per escaló, segons els càlculs realitzats pel Departament de Medicina Preventiva de la institució. La quantitat canvia segons l’edifici, però la mitjana és entre dues i tres calories per pis. “Els números que hem indicat es compten des de la planta baixa i van creixent tal com es pugen els pisos”. En ocasions les indicacions de les quilocalories consumides s’han acompanyat d’un codi QR que permet, a través del mòbil, accedir a la web de la campanya ‘Puja per les escales’ per a obtindre més informació.

Aularis, col·legi major i altres edificis de la Universitat

La campanya Puja per les escales es va estrenar a l’edifici del Col·legi Major Rector Peset i al llarg de l’estiu es va estendre a tots els aularis dels diversos campus de la Universitat de València i a altres centres, com ara el de Serveis Generals i l’Edifici Jeroni Muñoz del Campus de Burjassot-Paterna. Més endavant està previst arribar també als edificis de les facultats.